Nowy wygląd stacji Dobiegniew po jej przebudowie

W dniu 28 września 2024 roku wykonałem zdjęcia przebudowanej stacji Dobiegniew położonej na linii nr 351 Poznań Główny – Szczecin Główny.  Moim zdaniem stacja ta bardzo dużo straciła. Kolejowe inwestycje powinny być konsultowane z mieszkańcami każdej miejscowości, w której są realizowane aby nie popełniać błędów, które tu popełniono już na etapie projektowania przebudowy stacji. Przejście podziemne powinno posiadać zadaszenie chroniące przed opadami deszczu a zimową porą opadami śniegu i wystąpienia marznącej mżawki powodującej gołoledź. Na wielu stacjach kolejowe inwestycje prowadzone przez Region Zachodni w Poznaniu nie zadbały o osoby niepełnosprawne, niewidome, osoby w podeszłym wieku i osoby mające problemy w poruszaniu się. Do każdego przejścia podziemnego powinny obowiązkowo budowane być windy, których tu w ogóle nie ma. Wybudowane pochylnie są bardzo strome i trudno jest osobom na wózkach inwalidzkich nimi się przemieszczać pod górę lub w dół gdzie osoba chora musi mieć silne ręce aby kręcić kołami lub hamować. Na drugim peronie pochylnia w Dobiegniewie jest wyjątkowo długa i bardzo stroma. Peron drugi zbudowany jest na łuku co powoduje, że maszynista i kierownik pociągu nie widzi końca składu pociągu i za każdym razem kierownik pociągu musi podejść do środka wiaty żeby sprawdzić czy wszyscy wysiedli lub wsiedli do pociągu i dopiero wtedy może dać gotowość maszyniście do odjazdu pociągu. Pomiędzy torem numer dwa a torem numer sześć jest bardzo szeroki pas niewykorzystanej ziemi gdzie rośnie teraz tylko zielsko. Można było przesunąć tor nr 2 i wybudować dwukrawędziowy peron drugi oraz windy do przejścia podziemnego bo możliwości techniczne na to pozwalają nawet jeszcze teraz. Dziwne jest, że wszystkie stacje w województwie wielkopolskim mają zamontowane windy tylko stacja Dobiegniew oraz Choszczno zostały potraktowane inaczej i żadne pisemne prośby nie zostały uwzględnione przez inwestora. Za takie błędy powinien ktoś ponieść odpowiedzialność a brakujące zadaszenia do przejść podziemnych oraz windy powinny zostać czym prędzej w trybie pilnym wybudowane. Stacja bez wszelkich udogodnień dla podróżnych nie jest stacją przyjazną dla podróżnych.

Zdzisław Górski

Komentarze

komentarze